torstai 16. maaliskuuta 2017

Vaikka joukkoliikenne on tärkeää, yksityisautoja tarvitaan Vantaalla

Pikkuleike uusimmasta Vantaan Sanomista, jossa poimittiin ehdokkaiden vastauksia yksityisautoilusta. 
En halua rajoittaa yksityisautoilua. Suomi on laaja maa. Autoja tarvitaan.
Selvää on, että Pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä on aina kehitettävä, vaikka kansainvälisesti ajatellen se on kärkipäässä.
Kehärata on fantastinen! Ja radan varrella on paljon maata asuntojen rakentamiseen.

* * *

14.3. Vantaan Sanomat
Vaalikoneessa ehdokkaat saivat ottaa kantaa väittämään: Vantaan ei tule rajoittaa yksityisautoilua pysäköintiä rajoittamalla tai kaavoittamalla uusille asuinalueille nykyistä vähemmän autopaikkoja.
Jokseenkin tai täysin samaa mieltä asiasta oli 58 prosenttia vastaajista. Näistä kokoomuksen ehdokkaita oli 52 vastaajaa, SDP:n 45 ja perussuomalaisten 40.
Perussuomalaisten Kai-Ari Lundellin mielestä paras tapa rajoittaa yksityisautoilua on kehittää joukkoliikennettä.

– Tietenkin, jos talo rakennetaan, tilaa on löydyttävä myös asukkaiden autoille, hän kommentoi.

2 kommenttia:

  1. Tietysti parkkipaikkatilaa pitäisi löytyä asukkaiden autojen lisäksi myös edes yksi paikka heidän kavereita tai sukulaisia varten. Tämä yksityisenautoilun vastustus on kyllä yleisesti valtava ongelma nykyajan suomessa. On aika ihmeellistä että autoa pidetään haitallisena kuin tupakkaa vaikka auto on kokonaisuudessaan paljon hyödyllisempi väline. Lisäksi uudempien autojen pakokaasupäästöjen määrät ovat vähentyneet noin 30% verran vuodesta 2017, verrattuna vuoteen 2006.

    Artikkelit vahvistaa autojen päästöjen vähentymisen.
    12.3.2019 Tekniikka ja talous. Henkilöautojen päästöt alenivat 30% vuosikymmenessä – tämä hidastaa suurempaa alenemista.
    17.4.2019 Iltasanomat. 13 uutta dieselautoa päästötestissä – Mersun C 220 d päästi nolla milligrammaa kilometriltä!
    __

    Joukkoliikenteen kehittämisessä näkisin itse ratkaisukeinona joidenkin nykyisten linja-autojen vaihtamisen kaksikerroksisiin linja-autoihin. Jotka liikkuisivat enimmäkseen ruuhka-aikoina. Alempi kerros olisi ensijaisesti invalideille ja vanhuksille, lapsille, perheellisille ihmisille. Ylempi kerros olisi ensijaisesti lapsettomille ihmisille jolloin ne ihmiset jotka eivät tykkää lainkaan lapsista saisivat oman matkustus rauhansa linja-autoissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ano...

      Idea kaksikerroksisista busseista on loistava, niitä voitaisiin käyttää ruuhkaisimmilla reiteillä aivan hyvin.

      On päivän selvää, kun asuntoja rakennetaan, pitää asukkaille varata riittävästi parkkipaikkoja. Suomi on laaja maa, autoja tarvitaan, kun julkiset eivät mene läheskään joka paikkaan.

      Sekin on selvää, että päästöissä polttomoottorit eivät ole vielä näyttäneet viimeistä sanaa. Tekniikka kehittyy.

      Poista